دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده : کالینگوود، فلسفه تاریخ و نظرات مهم دیگر

پروفسور «رابین جورج کالینگوود» تاریخدان و فیلسوف انگلیسی که در این روز در فوریه 1889 به دنیا آمد و 54 سال عمر کرد در زمینه فلسفه عقیده دارد که ریشه فلسفه را باید در تاریخ جست‌وجو کرد، نه در علوم.

وی تاریخ باستان را با بررسی سکه‌ها، سنگ‌نبشته‌ها، آثار هنری و معماری و اکتشافات تازه باستان‌شناسی دوباره نویسی کرده است. با یک نگاه به تصویر سنگ تراشیده داریوش در پرسپولیس [تخت جمشید] و دقت در لباس، کلاه و کرسی او می‌توان به عظمت تمدن و پیشرفت ایران باستان (پرشیا) پی برد.

کالینگوود که نهم ژانویه 1943 درگذشت در زمینه فلسفه تاریخ (وجود نیرو و عامل واحد یا چند نیروی مشخص حاکم بر شکل‌گیری تاریخ، و به عبارت دیگر؛ تکرار رویداد)، کالینگوود هم عقیده «هگل» بود.

او در مطالعه تاریخ، توجه و دقت به تفکرات چهره‌های تاریخی دارد که برانگیزاننده آنان به انجام کارهای مهم، نوسازی‌ها، تغییرات، اصلاحات و انتقالات بوده‌اند.

به‌نظر کالینگوود، بهتر است هر مورخ ضمن شرح رویدادها، به تحلیل آنها از دیدگاه خود بپردازد تا کتب تاریخ متنوع باشند. او تعریف «آزادی کامل» را در پرداختن فرد به آنچه که بخواهد ارائه دهد و بگوید خلاصه کرده است و بنابراین ممانعت از خلاقیت را عملی خلاف آزادی دانسته است.

از دیدگاه کالینگوود، هرگونه خلاقیت در هرزمینه‌ای (نه فقط در موسیقی، نقاشی و تئاتر)، هنر به شمار می‌آید. کالینگوود نیز تاریخ‌نگاری را ادامه روزنامه‌نگاری دانسته و تأکید بر افزودن سابقه تاریخی یک خبر (رویداد روز) را بر آن دارد که از آن زمان رواج یافته است و این سابقه نویسی بر خبر نباید به‌صورت تفسیر آن برآید که «تفسیر = نظر» از «خبر که باید مطلق باشد» جداست. کالینگوود تاریخ‌نگاران و روزنامه‌نگاران را «مردان فکر» لقب داده است.

کالینگوود که 19 کتاب و 131 رساله و مقاله از خود به جای گذارده تأکید بر این دارد که سیاستمداران و دولتمردان باید «تاریخ» را مطالعه کنند تا اشتباهات تکرار نشود و از خود نام نیک باقی بگذارند.کتاب‌های معروف کالینگوود عبارتند از: فلسفه تاریخ، فرضیه تاریخ، اصول هنر (خلاقیت)، درباره روش فلسفی، «رومن بریتین»، درباره فن و حرفه تاریخ‌نگاری و... .

طلا در ایران سال 1353 هر گرم 42 تومان

چهارم اسفند 1353 (فوریه 1975 - 4 سال پیش از پیروزی انقلاب) دولت وقت به مناسبت نزدیک شدن نوروز بهای طلا را هر کیلوگرم 41 هزار و 875 تومان (هرگرم 42 تومان) اعلام کرد که خبر آن همان روز از رادیو ـ تلویزیون پخش و دو روز بعد در روزنامه‌ها به چاپ رسید.

بهای هرگرم طلا در ایران در یکم اسفند 1388 بیست و شش هزار و 870 تومان گزارش شده که 640 برابر آن زمان است حال آنکه افزایش برابری ارزها نسبت به ریال در همین فاصله از 150 برابر تجاوز نکرده است. در این فاصله، افزایش مقرری کارمندان حدود 60 برابر بوده است.

اختراع تیربار

23 فوریه سال 1884 «هیرام ماکسیم» تکنیسین آمریکایی که در لندن کار می‌کرد اختراع خود «تیربار» را به معرض نمایش گذارد که می‌توانست هر دقیقه تا 600 گلوله شلیک کند. اختراع ماکسیم که سلاح مرگبار نام گرفت تلفات در جنگ را بیش از گذشته کرد.

بسیاری از دولت‌ها پس از آگاه شدن از اختراع ماکسیم درصدد به دست آوردن تیربار شدند و مهندسان خود را وادار به ساختن آن کردند.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 102101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز